Starta Eget – del 1 – Affärsidén

Många funderar någon gång i livet på starta företag och du är kanske en av dem som undrar om det är dags att bli företagare. Men innan du kliver in i företagsvärlden vill vi ge dig goda råd och idéer i en rad artiklar för att du ska bli en framgångsrik företagare. I den här artikeln ska vi ägna oss åt affärsidén.

Vad är en affärsidé?

En affärsidé är en nedskriven och konkret beskrivning om din verksamhet, vad du säljer och till vem du säljer. I affärsidén ska du uttrycka med ord bland annat vilket behov du tillfredsställer genom din produkt eller tjänst, vilka kunder du riktar dig till, hur dessa kunder ska nå dig och köpa det du säljer, och varför dina kunder ska välja just ditt företag.

Affärsidén är grunden i ditt företag. Utan en välskriven och definierad affärsidé vet företagaren inte vilken position företaget har i marknaden och vad han/hon ska göra för att driva en lönsam verksamhet. Många företagare driver sina verksamheter utan en nedskriven affärsidé och många vill registrera ett företag utan en affärsidé men detta kan komma att kosta.

Varför en affärsidé?

Som sagt, många företagare driver sina verksamheter med en affärsidé i huvudet men inte nedskriven men detta kan vara ett misstag i längden. När man skriver en affärsidé svarar man på viktiga frågor som får oss att inse om det vi vill göra verkligen ska vara lönsamt eller inte och om det ska hålla i längden. Utan en affärsidé kan man inleda en verksamhet men man kan bland annat göra många misstag, slösa bort tid och viktiga resurser på onödiga aktiviteter, försöka nå fel kunder, och allt detta kostar tid och pengar. Dessutom ju mer en verksamhet växer desto mer behöver man framställa den mer professionellt inför möjliga samarbetspartner, intressenter, och först och främst, kunder, och man gör detta genom att definiera sin affärsidé.

Hur skriver man en affärsidé:

Så, nu när vi vet att det första steget i ditt nya liv som företagare är att skriva en affärsidé måste vi veta hur en affärsidé ska se ut. Affärsidén måste inte vara längre än några rader. Det går att fatta sig kort och konkret och fånga in det väsentliga i din idé. Försök att skriva ur läsarens perspektiv och inte ditt eget. Om du gör så ska du anstränga dig för att understryka vilket behov du tillgodoser genom din produkt eller tjänst, för att din målgrupp ska känna sig berörd, och för att möjliga kunder ska förstå varför de ska välja ditt företag och inte en mängd andra företag som säljer samma sak som du.

Ett känt exempel: IKEAs affärsidé

“IKEA konceptet grundar sig på idén att tillhandahålla heminredningsprodukter som många, och inte bara ett fåtal, ska ha råd med. Det kan vi uppnå genom att kombinera funktion, kvalitet, design och produktvärde – självklart alltid utifrån ett hållbarhetsperspektiv. IKEA konceptet förekommer i alla delar av vårt företag och vår affärsmodell, från design och inköp till förpackningar och distribution. Vårt mål är att hjälpa människor att leva ett mer hållbart liv hemma.” www.ikea.se

Sist men inte minst

Försök att skriva olika versioner av din affärsidé och be dina vänner eller din familj att läsa vad du har skrivit för att höra deras åsikter. Utforma din affärsidé så att den går att förstå, fångar in kärnan i din verksamhet och först och främst så att den motiverar dig att komma igång och sälja den.

Gillade du artikeln?

Gilla och dela artikeln med dina vänner

[fblike]

 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få information och tips om

[su_list icon=”icon: check” icon_color=”#f5851e”]

  • Företagsformer
  • Marknadsföring
  • Skatteregler
  • Bokföring och redovisning
  • Och mycket annat

[/su_list]







Edit Form